Världens första vätgaståg visar upp sig i Östersund

Här anländer det första passagerartåget i världen som drivs av vätgas till Östersund. Det är det franska energiföretaget Alstom som visar upp sitt vätgaståg för en entusiastisk publik. Tanken med uppvisningen är att på sikt få in det på svenska marknaden och Alstomt vill med uppvisningen i Östersund visa att det finns alternativ redo idag.
Ett vätgaståg är ett eltåg som drivs med vätgas från grön el. Vätgastågen är nästintill ljudlösa och släpper endast ut ånga och kondenserat vatten.Ett vätgaståg är ett steg mot att göra järnvägen helt koldioxidfri. Flera andra länder i Europa har redan lagt beställningar på vätgasdrivna tåg. Tyskland som var först ut med vätgaståg har redan lagt över 100 000 kilometer bakom sig.
Fakta om Alstoms Coradia iLint (Alstom)
Coradia iLint är designat för att användas på icke elektrifierade järnvägssträckor och möjliggör rena och hållbara tågverksamheter. Det här är av stor betydelse för miljön. Att ersätta ett regionalt dieseltåg med ett vätgaståg kapar de årliga utsläppen motsvarande de årliga utsläppen från 400 bilar. Trots många elekrifieringsprojekt I flera europeiska länder kommer fortsatt en stor del av kontinentens räls vara icke elektrifierade under en överskådlig framtid. Coradia iLint använder den existerande infrastrukturen och det krävs ingen investering i elektrifiering. Alstom är störst på den svenska tågmarknaden, och har levererat över 1000 tåg. Alstom har flera stora underhållskontrakt och erbjuder underhåll i 19 lokala depåer, varav en i Motala och en i Västerås är specialiserade på tungt underhåll och renoveringar. Företaget leder också utrullningen av ERTMS1 I Sverige både ombord och vid spår, och levererar det standardiserade nationella trafiksystemet åt Trafikverket.
(1) European Rail Traffic Management System

 
 
 
 
 
 
Vätgastågets säten är klädda i tyg med den kemiska beteckningen för vätgas.
Läs hela pressreleasen från Alstom här.
Bild@Vätgas Sverige