/Opinion
Opinion2018-12-21T08:21:57+00:00

Debatt

Gör Inlandsbanan fossilfri – utan kontaktledning

2019-09-04|Kommentarer inaktiverade för Gör Inlandsbanan fossilfri – utan kontaktledning

DEBATT Om Sverige ska bli ett föregångsland inom hållbar godstransport måste vi utveckla järnvägen och konvertera dagens dieseldrivna godståg till hållbara driftsformer, skriver Björn Aronsson och tre branschföreträdare inom tågsektorn. Publicerad i Miljö & Utveckling [...]

Öronmärk 300 miljoner till vätgasstationer

2019-07-01|Kommentarer inaktiverade för Öronmärk 300 miljoner till vätgasstationer

DEBATT Regering måste ändra sin passiva hållning till vätgas inom transport och i stället införa ett stödprogram och en nationell vätgasstrategi, skriver Björn Aronsson, Vätgas Sverige. Publicerad i Altinget 2019-07-01: En tankstation som själv producerar [...]

Tandlöst att inte ursprungsmärka drivmedel vid pumpen

2018-02-27|Kommentarer inaktiverade för Tandlöst att inte ursprungsmärka drivmedel vid pumpen

DEBATT Att endast redovisa drivmedels ursprungsland och råvaror på leverantörernas hemsidor räcker inte. De flesta är nog överens om att det behöver finnas en tydlig märkning direkt vid pumpen där konsumenterna gör sina val, skriver [...]

Debattartiklar

Opinion

Övergången till mer hållbara lösningar på energifrågan är en lång process. För att nå dit behöver vi ta många små steg och det sker till exempel genom demonstrationsprojekt. Vätgas Sverige strävar efter att samarbeta med representanter från många olika fält och ser möjligheten att skapa gemensamma fördelar genom detta.

Om vätgas och bränsleceller får ersätta fossila bränslen och traditionell förbränningsteknik, växer en ny industri fram. Det innebär efterfrågan på ny kompetens, nya komponenter, system- och marknadslösningar. Möjligheterna för regional utveckling och nya affärstillfällen är stora. Tidiga initiativ ökar regionens och företagets chanser att vara en stark aktör i framtiden.

Vätgas Sverige arbetar för

Ökad kunskap och medvetenhet om vätgasens potential som energibärare.

Mer praktisk användning och demonstration av vätgas- och bränslecellsteknik.

Fler samverkande aktörer med intressen inom vätgasområdet.

Vätgas inkluderat i politiska handlingsplaner, juridiska ramverk och i forskningsprogram.

Tillväxt och fler arbetstillfällen inom vätgasrelaterat näringsliv och industri.

Vätgas Sverige är partner i HyLAW

badge

Därför vätgas!

Vätgas kan användas för att lagra, transportera och tillhandahålla energi. Flexibiliteten är stor eftersom vätgas kan produceras ur alla typer av energikällor. Här är lite lästips för dig som vill meta mer.

Debattartiklar

Gör Inlandsbanan fossilfri – utan kontaktledning

2019-09-04|Kommentarer inaktiverade för Gör Inlandsbanan fossilfri – utan kontaktledning

DEBATT Om Sverige ska bli ett föregångsland inom hållbar godstransport måste vi utveckla järnvägen och konvertera dagens dieseldrivna godståg till hållbara driftsformer, skriver Björn Aronsson och tre branschföreträdare inom tågsektorn. Publicerad i Miljö & Utveckling [...]

Öronmärk 300 miljoner till vätgasstationer

2019-07-01|Kommentarer inaktiverade för Öronmärk 300 miljoner till vätgasstationer

DEBATT Regering måste ändra sin passiva hållning till vätgas inom transport och i stället införa ett stödprogram och en nationell vätgasstrategi, skriver Björn Aronsson, Vätgas Sverige. Publicerad i Altinget 2019-07-01: En tankstation som själv producerar [...]

Tandlöst att inte ursprungsmärka drivmedel vid pumpen

2018-02-27|Kommentarer inaktiverade för Tandlöst att inte ursprungsmärka drivmedel vid pumpen

DEBATT Att endast redovisa drivmedels ursprungsland och råvaror på leverantörernas hemsidor räcker inte. De flesta är nog överens om att det behöver finnas en tydlig märkning direkt vid pumpen där konsumenterna gör sina val, skriver [...]

Osäkerhet om bästa drivmedel bromsar klimatomställningen

2018-01-08|Kommentarer inaktiverade för Osäkerhet om bästa drivmedel bromsar klimatomställningen

DEBATT För att minska osäkerheten hos konsumenter och beslutsfattare om var olika driv­medel för transporter ska användas för att optimera klimat- och miljö­nytta har vi enats om en gemensam karta över var de olika bränslena [...]

Debattartiklar
Nyheter
Alla nyheter