Debattartiklar
Tandlöst att inte ursprungsmärka drivmedel vid pumpen
DEBATT Att endast redovisa drivmedels ursprungsland och råvaror på leverantörernas hemsidor räcker inte. De flesta är nog överens om att det behöver finnas en tydlig märkning direkt vid pumpen där konsumenterna gör sina val, skriver [...]
Osäkerhet om bästa drivmedel bromsar klimatomställningen
DEBATT För att minska osäkerheten hos konsumenter och beslutsfattare om var olika drivmedel för transporter ska användas för att optimera klimat- och miljönytta har vi enats om en gemensam karta över var de olika bränslena [...]
Låt Gotland lagra överskott på el som gas
DEBATT Den goda tillgången på förnybar energi i form av vind- och solkraft gör Gotland mycket intressant för en anläggning där elöverskott omvandlas till gas. Rätt använd kan tekniken leda till att ön blir ett [...]
En seriös plan
DEBATT Vi måste sätta upp konkreta mål för hur de svenska transporternas miljöpåverkan ska minska. Annars kommer vi att tappa i konkurrenskraft när klimatkraven skärps. Det skriver Björn Aronsson och sex andra branschföreträdare. Publicerad i Upsala [...]
Viktigt datum närmar sig för omställningen till en fossilfri transportsektor
DEBATT Regeringen behöver upprätta en ambitiös handlingsplan då det gäller EU:s infrastrukturdirektiv för alternativa drivmedel, det skriver representanter från Vätgas Sverige, Eon, Aga Gas/Linde Group, Swedegas, Westport, Fores med 2030-sekretariatet och Energigas Sverige. Publicerad i [...]
Ljus framtid för vätgasbilen
Publicerad i ETC 14 dec 2015: I Skandinavien är användningen av fossila bränslen i transportsektorn den enskilt största faktorn som påverkar utsläppen av växthusgaser. För att förändra detta behöver vi ersätta fossila drivmedel med emissionsfria [...]