//Volvochefen vill ersätta diesel med bränsleceller

Volvochefen vill ersätta diesel med bränsleceller

Vätgas och bränsleceller i stället för diesel i lastbilarna. Flera stora lastbilstillverkare, däribland AB Volvo, tror att det är vägen till mer hållbara transporter. 

AB Volvo siktar på en snabb elektrifiering framöver. Inom 20 år räknar företaget med att nästan alla fordon drivs med el, antingen från batterier eller från vätgasdrivna bränsleceller.

Lars Stenqvist, teknikchef på AB Volvo menar att för de långväga transporterna kommer bränslecellerna att vara det som gäller. De räknar med stora volymer bränsleceller i lastbilar, anläggningsmaskiner, bussar och hos Volvo Penta med marina och industriella användningar.

Volvo är långt ifrån ensam om att satsa på vätgas och bränsleceller. I september visade Daimler upp en vätgasdriven lastbil som kan gå över 100 mil på en tankning.

Storskalighet för att klara höga utvecklingskostnader och få billigare produktion är två anledningar till att företag går samman för att utveckla bränslecellstekniken. Produktionen spås att bli ännu större eftersom flera länder i Europa vill ha vätgas för industrin, för att värma bostäder och för att lagra el från vind- och solkraftverk.

Svante Axelsson från Fossilfritt Sverige menar att för fem år sedan det inte realistiskt med vätgas. Nu ser konceptet rätt attraktivt ut. Svante Axelsson menar att det beror på två saker. El från vind och sol är billig. Den elen behöver lagras, exempelvis i batterier eller i form av nytillverkad vätgas. Tekniken som används för att göra vätgas har förbättrats och blivit billigare. Storskaligheten gör att priset trycks ner ännu mer.

Flera andra fordonstillverkare har ökat farten. Toyota, världens näst största biltillverkare, har exempelvis visat upp ett par bränslecellsdrivna lastbilar där en modell ska börja gå i trafik i Japan under 2022.

Sydkoreanska Hyundai drog nyligen igång en satsning med sju bränslecellslastbilar i Schweiz. Målet är att till 2025 ha levererat 1 600 vätgasdrivna lastbilar i Europa.

Även Scania, med huvudkontor i Södertälje, är igång med två tester av bränsleceller. I Göteborg ska Renova pröva en sopbil som drivs med vätgas och i Trondheim prövar Asko fyra bränslecellsdrivna lastbilar.

Anders Lampinen, ansvarig för eldrivna fordon på Scania menar att hela energisystemet ses över och det kan dramatiskt ändra spelplanen.

Källa: SvD Bild: Joakim Ståhl, SvD

 

Ladda ner vår översikt över bränslecellsfordon i Sverige

 

 

 

2020-11-10T16:21:00+00:002020-11-10|Okategoriserade|