/, Produktion/Vätgas- och bränslecellssektorn satsar mitt i Coronakrisen

Vätgas- och bränslecellssektorn satsar mitt i Coronakrisen

Samtidigt som coronakrisen slår hårt mot näringsliv, jobb och konkurrenskraft satsar vätgas- och bränslecellssektorn för att bidra till samhällets återhämtning. Branschen vittnar om fortsatt fokus på att inte tappa fart i klimatomställningen.

Svenska Cell Impact samarbetar med Nakanishi Metal Works (NKC) för att testa produktion i stor skala av flödesplattor som kan göra bränsleceller mer kostnads- och energieffektiva. Fram till slutet av mars månad har knappt hälften av testprogrammet genomförts. NKC har nu beställt status på högvolymtester.

– Det här känns mycket bra. Vi kan visa att vår produktionsteknik är ett tillförlitligt och kostnadseffektivt alternativ till konventionell formningsteknologi, säger Erika Henriksson, ansvarig för verktygsutveckling och testprogrammet på Cell Impact.

Impact Coatings utvecklar och levererar teknologi för industriell PVD-beläggning med inriktning mot bränsleceller. PVD är en metod att i vakuum framställa tunna skikt av metaller och keramer vilket ger ytbeläggningar som maximerar prestanda och hållbarhet. I mars tog bolaget emot en order till ett värde av 1 350 000 euro på ett beläggningssystemet till en tysk kund inom precisionskomponenter. Leverans är planerad till det fjärde kvartalet 2020.

Efterfrågan på elektrolysörer skapar växtvärk

I mars introducerades vätgasbussar i den danska kollektivtrafiken. Bussarna tankar förnybart bränsle på vätgastankstationen i Aalborg som levererats av Green Hydrogen. Här produceras grön vätgas på plats med en elektrolysör. Nu bygger Green Hydrogen en ny produktionsanläggning för tillverkning av elektrolysörer i Nordanger. Anläggningen blir 4000 kvadratmeter stor och kommer att ha 70 anställda. Redan nu ser man behov att inom en snar framtid behöva expandera ytterligare och anläggningen har möjlighet att utöka med ytterligare 8000 kvadratmeter.

– Vi är själva osäkra på hur fort vi behöver skala upp. Det är marknaden som avgör, säger Niels-Arne Baden, vd GreenHydrogen.

Även under vatten efterlyses systemen. Norska NEL fick i slutet av mars en order på att leverera elektrolysörer som ska förse amerikanska och brittiska ubåtar med livsnödvändigt syre. Beställare är United Technologies´ Collins Aerospace Division.

Hög kapacitet för distribution

Efterfråga på grön vätgas skapar även nya behov av att kunna flytta på vätgaslager och även här satsas det. Everfuel beställde i april månad två moduler för högtryckslagring av vätgas från Hexagon. Varje modul kan lagra nästan 1 ton vätgas trycksatt till 300 bar. Modulerna kommer att användas till att transportera vätgas till tankstationer för bränslecellsbussar och bränslecellstaxi i Danmark.

– Vår ambition är att göra grön vätgas till ett konkurrenskraftigt bränsle i Europa. Att ha hög kapacitet för distribution är nödvändigt, säger Jacob Krogsgaard, vd Everfuel.

Nollemissionsfartyg på gång

Den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization, IMO, har satt som mål att minska utsläppen av koldioxid från sjöfarten med 50 procent till 2050. Givet fartygs långa livslängd innebär detta att det kan komma att krävas att nollemissionsfartyg tas i bruk redan så tidigt som 2030.

Här har bränslecellstillverkaren PowerCell i vår tecknat avtal med en ledande europeisk skeppsbyggare om att utveckla och leverera ett marint bränslecellssystem med en total effekt på ca 3MW. Systemet kommer att utvecklas och levereras under tre år och den totala ordersumman under perioden ligger på 77 miljoner kronor.

Bilder: © CC BY-ND Emilia Jiménez-Bergmark

2020-04-08T11:13:11+00:002020-04-08|Distribution, Produktion|