/, Tankstationer/OKQ8 vill öppna Göteborgs andra vätgastankstation

OKQ8 vill öppna Göteborgs andra vätgastankstation

Till 2045 ska OKQ8 bli klimatneutrala i hela värdekedjan. Nu expanderar man inom förnybar energi och planerar för en vätgastankstation i Göteborg.

Förra året förvärvade OKQ8 Kraftpojkarna, Sveriges största distributör inom solenergi, energilagring och elbilsladdning för att kunna erbjuda helhetslösningar både till bilförare och fastighetsägare. För OKQ8 ses vätgas som ett nytt och spännande alternativ.

– Vi behöver tänka nytt. Efterfrågan på flytande drivmedel kommer att minska. Elektrifieringen kommer med fler batteribilar och laddhybrider, bränsleceller ser vi som intressant framöver, säger Erik Stenströmer Moglia, Fuel Manager OKQ8, under en demonstrationsdag för vätgas och bränsleceller i Göteborg i regi av Vätgas Sverige och OKQ8.

Mycket händer på vätgasmarknaden i Europa, inte minst på lastbilssidan och på utbyggnad av infrastruktur i bland annat Tyskland. För att hålla sig uppdaterade inom området är OKQ8 bland annat medlemmar i Hydrogen Europe.

– För oss är det naturligt att använda grön vätgas från början. Utvecklingen i Europa sker väldigt snabbt och kommer möjliggöra tillgång till billigare vätgas på marknaden. För Sveriges del kommer förhoppningsvis initiativ som Hybrit innebära den knuff som behövs, säger Erik Stenströmer Moglia.

OKQ8 tittar idag på en placering av en vätgastankstation vid gasklockan i Göteborg, med mål att först få bygglov för att sedan bygga en vätgasanläggning tillsammans med Renova. Visionen på längre sikt är att få till ett vätgasnätverk.

– Det är det vi ska sträva efter. Så fort vi får tillstånd vill vi börja bygga. Men vi behöver också ha kunder, säger Erik Stenströmer Moglia och uppmanar fler yrkesförare att teckna upp sig för bränslecellsfordon.

Andreas Bodén, försäljningsansvarig på PowerCell, förklarar bränslecellens anatomi.

Andreas Bodén är försäljningsansvarig på PowerCell som levererar bränslecellslösningar till en mängd slag fordonstillverkare. Han lyfter vätgasens fördelar inte minst när det gäller att förflytta energi.

– Idag transporteras 20% av Europas energi i elledningar. För att lyckas transportera ytterligare 24 GW el på det sättet kommer vi behöva lägga 20-40 år på att bygga ut elledningar. Att transportera energi i vätgas är det effektivaste sättet om man tittar på hela cykeln, säger Andreas Bodén.

Björn Aronsson, verksamhetsledare Vätgas Sverige gav en överblick av utvecklingen nationellt och globalt.

Tillsammans med Renova, Scania och Joab utvecklar nu PowerCell en elektrifierad sopbil med bränsleceller. Hans Zackrisson, chef för fordonsutveckling på Renova, fanns på plats för att berätta om projektet.

– Renova ser en bränslecellsbaserad sopbil som enda fordonskonfiguration som klarar de höga krav som gäller för transporter i framtida stadsmiljö, säger Hans Zackrisson.

Under demonstrationsdagen gavs också tillfälle att provköra Toyota Mirai och transportbilen Renault Kangoo, som sedan 2019 finns som bränslecellsbil.

Daniel Ovelius och Anders Hallsten från Renault presenterar bränslecellsmodellerna Renault Kangoo och Renault Master.

Björn Andersson, Luleå gymnasieskola, provkör Toyota Mirai.

2020-02-28T12:18:26+00:002020-02-26|Bränslecellsfordon, Tankstationer|