//ASKO tar Scanias vätgasdrivna lastbilar i drift

ASKO tar Scanias vätgasdrivna lastbilar i drift

Den norska livsmedelsgrossisten ASKO och Scania firar trafikstarten för fyra vätgasdrivna lastbilar samt öppnandet av ASKO:s vätgasstation i Trondheim.

Scania och ASKOs gemensamma satsning på bränslecellslastbilar går nu vidare in i nästa fas när fyra lastbilar sätts i pilotdrift i en faktisk verksamhet, som blir den första i sitt slag.

Asko är Norges största grossistföretag och levererar dagligvaror till NorgeGruppens butikskedjor men är också en betydande leverantör till storhushushåll och servicehandelsföretag.

– Vätgas är ett intressant alternativ för elektrifierad fjärrtrafik och inledande tester visar att tekniken fungerar väl i kallare klimat. Jag vill samtidigt gratulera ASKO för företagets vilja att ta tidiga och modiga beslut för att skapa förutsättningar för vätgasförsörjning från förnybara källor och anläggningar för tankning. Företaget blir därmed en katalysator i övergången till hållbara transporter, säger Karin Rådström, Head of Sales and Markering på Scania.

Scanias konstruktion bygger på ett modulärt synsätt. I ASKO-driften har förbränningsmotorn i drivlinan ersatts med en elmaskin, som körs på el från bränslecellerna, som i sin tur drivs med vätgas och uppladdningsbara batterier. Drivlinan i övrigt består av samma komponenter som dem som används i de hybridlastbilar och bussar som Scania redan levererar.

Fakta om lastbilen:

  • Bruttovikt: 26+1 ton
  • Konfiguration: 6×2*4
  • Drivlina: 290 kW elmaskin/210 kW kontinuerlig uteffekt, 2-stegs växling, 2200 Nm maximal vridmoment
  • Installerad batterikapacitet: 56 kWh litiumjon
  • Ombordladdare: 22kW AC med CCS laddgränssnitt
  • Bränslecell: 90 kW PEFC från tredjepartsleverantör
  • Vätgaslagring: 33 kg @350 bar
  • Beräknad räckvidd: 400–500 km
2020-01-27T13:30:08+00:002020-01-21|Lastbilar|