//Renault lanserar två nya transportbilar med bränsleceller

Renault lanserar två nya transportbilar med bränsleceller

Renault introducerar nu två vätgasdrivna transportbilar: Renault Kangoo Z.E Hydrogen och Renault Master Z.E Hydrogen.

Sedan 2014 har Renault testat vätgastekniken tillsammans med Michelin-dotterbolaget Symbio. Tillsammans tog man fram modellen Renault Kangoo Maxi ZE H2, en helelektrisk plug-in hybrid som kombinerade ett vanligt batteri med en räckviddsförlängare med bränsleceller. I slutet av året lanseras nu Renault Kangoo som helt ut vätgasdriven.

Vätgasbränslecellen ger extra energi som gör att bilarna får upp till 3 gånger längre räckvidd än motsvarande batteridriven modell och betydligt kortare laddningstid – endast 5 till 10 minuter.

Nya Renault Kangoo Z.E. Hydrogen introduceras initialt i Frankrike i slutet av 2019 och blir då den eltransportbil som har marknadens längsta räckvidden på 370 km. Lastvolymen i Kangoo Z.E. Hydrogen är ca 4 m3.

Renault Master Z.E. Hydrogen lanseras under första delen av 2020 får tredubblad räckvidd – från 120 km till 350* km – och kommer då som både skåpbil i två versioner och som chassihytt i två versioner. Lastvolymen ökar från 10,8 m3 till 20 m3.

De vätgasdrivna elbilarna drivs av en bränslecell som kombinerar vätgas från bilens tank med syre från luften för att producera el (och driva elmotorn). Bilarna möter de miljöutmaningar som finns för transporter i storstäderna och de erbjuder ökad räckvidd, snabb vätgasladdning (från 5-10 minuter) och enkelt underhåll. Fördelarna gör att vätgasdrivna elfordon är speciellt lämpade för olika typer av transporter, i och utanför storstaden.

2019-10-23T10:28:21+00:002019-10-23|Bränslecellsfordon|