//Expresssbussar i Europa ska köra på vätgas

Expresssbussar i Europa ska köra på vätgas

Europas största expressbussföretag, FlixBus, arbetar nu för att ta fram bränslecellsbussar i samarbete med det tyska Freudenberg Sealing Technologies (FST) och en ännu inte namngiven busstillverkare.

Initialt räknar parterna med att ta fram 30 vätgasdrivna bussar. Bränslecellsbussarna ska ha en räckvidd på minst 500 km, vara lika snabba i accelerationen som dagens dieseldrivna långfärdsbussar samt kunna tankas fulla på 20 minuter.

På längre sikt vill FST och FlixBus använda bränslecellstekniken även i annan verksamhet än busstrafik. Tillsammans planerar de för ett hybridsystem som kombinerar batterier och bränsleceller. Förutom till busstrafik ska drivlinan kunna användas i tunga arbetsfordon som lastbilar.

– Bränsleceller i kombination med batterier kommer vara en integrerad del av framtidens mobilitet, säger Claus Möhlencamp, vd för Freudenberg Sealing Technologies.

Bild: © 2019 Freudenberg Sealing Technologies

2019-09-06T10:49:37+00:002019-09-05|Bussar|