//Hur kan svenska skolor stötta klimataktivism?

Hur kan svenska skolor stötta klimataktivism?

Krav om politiska åtgärder för ett hållbart klimat drivs framförallt av barn och unga. Vilka är nästa generations perspektiv på utmaningarna som ligger framför oss, vad kräver de av oss idag och hur kan svenska skolor och familjer stötta de ungas kamp för klimatet?

Hanna Canholm, Malin Fijen Pacsay och Kristina Persson

Hanna Canholm, student vid Uppsala Universitet, säger på Arena för vätgas och bränsleceller att vi kommer att få hjälp på vägen av digitaliseringen.

– Ett bra verktyg är appar som hjälper till med vad man kan göra bättre, som till exempel analyserar dina inköp och visar hur stort klimatavtryck de ger. På så sätt blir det lätt att visualisera hur de val man gör påverkar klimatet. Det triggar också tävlingsinstinkten som vi människor har att förbättra våra resultat.

Kristina Persson, Grundare Global utmaning håller med om att bra verktyg finns och att det nu handlar om att styra och möjliggöra en omställning.

– Det är det som fattas. Vi har kunskapen, vi vet som behöver göras och vi har målen. Men vi gör inte det som krävs för att uppnå målen. Det återstår oerhört mycket att göra och alla departement måste delta i det här arbetet.

Malin Fijen Pacsay (MP), Ordförande i klimatberedningen Region Stockholm, bekräftar bilden.

– Vi har målen, men vi har inte gjort tillräckligt mycket verkstad. Min erfarenhet i politiken är att alla står bakom målen vi har, men i praktiken märker jag att alla inte är villiga att göra det som krävs för att nå dem. Andra intressen står fortfarfarande före klimatet.

Tankesmedjan Global Utmaning jobbar med den politiska ingången och fokuserar på att de styrande ska ta ledarskap för omställningen. Kristina Persson konstaterar att det är svårt att bryta upp gamla strukturer.

– Vi behöver samarbeta inom EU, inte vänta in länder som inte tycker som vi utan skapa allianser inom EU och driva på i omvärlden. Tittar vi på konsumtionen ligger vi bland de värsta. Genom att arbeta med andra kan vi uppnå de varaktiga och nödvändiga resultaten.

Hanna Canholm ser gärna att Sverige låter klimatet bli ett nyckeltal, inspirerat av Nya Zeeland som infört ett nytt sätt att mäta utvecklingen som inte bara handlar om ekonomisk tillväxt.

– Tekniken för en klimatomställning finns, nu måste vi använda den. Sluta med utredningar hur man kan göra rätt utan bara gör. Här får skolorna en viktig roll genom att lära eleverna att tänka källkritiskt och se vilken lösning som är bäst för vilken utmaning.

– Det ska vara lätt att göra rätt. I dag är det lätt att göra fel. Då gör man det, säger Kristina Persson.

2019-07-03T13:05:26+00:002019-07-03|Almedalen|