/, Maritimt/Från bad boy till guldgosse – så kan fartygen bli klimatförebilder

Från bad boy till guldgosse – så kan fartygen bli klimatförebilder

Sjöfarten står för runt tre procent av utsläppen globalt och 10 procent av utsläppen inom transport. Men nu pågår projekt för att elektrifiera sjöfarten och skydda känsliga kustområden. Vilken roll kan vätgas fylla i den maritima sektorn? Vilka regelverk krävs för att möjliggöra integrerade bränslecellssystem i sjöfart?

Per Wassén, vd Powercell säger på Arena för vätgas och bränsleceller att batterier bara är det första steget i en evolution.

– Att bränna diesel på havet kommer bli som att röka på dagis. Nu är det tågskryt och flygskam som gäller. Det är bara en tidsfråga innan båtskammen kommer, säger Per Wassén.

Cecilia Magnusson (m) Styrelseordförande Göteborgs Hamn

Cecilia Magnusson (m) Styrelseordförande Göteborgs Hamn, pekar på att det ligger kryssningsskepp inne i Visby hamn och att hon är övertygad om att den ligger med motorerna på.

– Vi har samma problem i Göteborg. De anställda i Göteborgs hamn har besvär av utsläppen, och hamnen ligger ju mitt i stan! Vi måste öka trycket. Myndigheter måste tagga upp sig när det gäller sjöfarten. Det måste finnas morot men också piska! Myndigheter och beslutsfattare måste ställa högre krav så man får igång det här. Och vi som hamnar måste se till att ge förutsättningar för den här typen av utveckling, säger Cecilia Magnusson.

Erik Froste, Rederichef, Trafikverket Färjerederiet säger att sjöfarten kommer vara fossilfri 2045 men att det är inte tillräckligt.

– Förutom att lyckas med det är det viktigt att de små aktörerna är med i våra grupper nu så de lär sig av våra misstag. På så sätt har även 1-2 personsredererier råd att ställa om, säger han.

Per Tunell, COO Wallenius Marine berättar om projekt med seglande biltransporter över Atlanten där segel används som huvudframdrift och konstaterar:

– Det ska vara lätt att göra rätt.

2019-07-03T14:53:45+00:002019-07-02|Almedalen, Maritimt|