/, Europa, Tankstationer/Vätgasdrift blir lönsam affär för bussar

Vätgasdrift blir lönsam affär för bussar

Potentialen för sänkta kostnader är stor i bussflottor med elfordon drivna av vätgas, men hittills har antalet vätgasdrivna bussar i Europa varit lågt. På mässan i Hannover presenterar Nel Hydrogen sin lösning för att ändra på det.

– Om man ser till Kalifornien går det runt 160 bilar per vätgastankstation. I Europa är det runt tio bilar. Det är enkel matematik var det finns affär, säger Jacob Krogsgaard, Senior Vice President för Nel Hydrogen Fueling.

Med nya tankstationslösningen H2Station® Duplex vill Nel ändra på detta.

– Det vi presenterar idag är en lösning för tunga fordon som bussar och lastbilar, där vi kan börja bygga ett business case i Europa, säger Jacob Krogsgaard.

Förra året räknade Nel med att de nått den kritiska massa som krävts för att kostnaden för att köra en vätgasdriven buss ska vara mindre än den för konventionella bussar drivna med fossila bränslen.

– Med en elektrolysör med produktionskapacitet att försörja 100-200 bussar, fördelat på tankstationer som vardera förser 20-40 bussar så har vi ett business case där det blir billigare med vätgasdrivna bussar än fossildrivna, säger Ulrik Torp Svendsen, Product Management & BD Director för Nel Hydrogen Solutions.

På gång är nu ett projekt som NEL rullat ut i samarbete med Storbritannien, Lettland och Danmark där totalt 600 elbussar med bränsleceller ska köpas in och gå i trafik.

– Vi har nu en teknik där vi kan bygga ett business case för tunga fordon i Europa, säger Jacob Krogsgaard.

2019-04-02T15:27:19+00:002019-04-02|Bussar, Europa, Tankstationer|