Nästa år kommer bränslecellsbussarna i tyska Rennerod att drivas av grön och närproducerad vätgas, producerad i ett miljövänligt vätgasenergisystem utformat av ett internationellt team.

greenhydrogenDet är danska GreenHydrogen, spanska Clantech och Calvera samt Rennerodbaserade GFW Windenergie som tillsammans utformat en lösning för en grön och lokal vätgasproduktionen för minimerad miljöpåverkan och kostnader.

Vid ett av GFWs vindkraftverk kommer en alkalisk elektrolysör från GreenHydrogen att installeras. När vinden blåser omvandlar elektrolysören elen till vätgas. Clantech står för lösningen som komprimerar vätgasen till 300 bar för att därefter lagras i en ”H2Pod” från Calvera.

Ytterligare en elektrolysör kommer att installeras vid GFWs anläggning, där den kopplas till en solpark som kan leverera 300 kW.

Vätgasen kan med denna lösning både produceras och användas lokalt vilket minskar både transportkostnader och koldioxidutsläpp. Även distributionen ut till kund förenklas, och först ut att testa är nu alltså Rennerods flotta med bränslecellsbussar. GFW har också själva flera elfordon med bränsleceller i sin bilpark. Nu kommer det att kunna tillverka sitt eget bränsle från grön energi i egna lokaler.

– Möjligheten att faktiskt producera sin egna vätgas från förnybara energikällor och sedan använda detta som affärsmodell är ett mycket intressant koncept. Att omvandla grön el till grönt bränsle i form av vätgas kommer få en nyckelroll i ett framtida energisystem och minska beroendet av importerat fossilt bränsle, säger Henrik Steen Pedersen, säljchef på GreenHydrogen.