Sora blir namnet på den bränslecellsdrivna elbuss Toyota utvecklat för serieproduktionsstart nästa år. Målet är att ha ett drygt 100-tal utsläppsfria bussar i trafik i samband med OS och Paralympics i Tokyo 2020.

Sora är en drygt 10,5 meter lång stadsbuss med plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. Den drivs av två elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. De enda utsläppen under drift är vattenånga.

Bränslecellssystemet är ursprungligen utvecklat för Toyotas vätgasdrivna elbil Mirai. Soras strömförsörjningssystem (9 kW maxeffekt och 235 kWh lagringskapacitet) kan också användas som reservkraftaggregat vid katastrofsituationer. Bussen är av låggolvstyp med flera fällbara stolar Åtta högupplösta kameror hjälper föraren att upptäcka gångtrafikanter och cyklister runt bussen och uppmärksammar föraren med både bild och varningsljud.

Att bussen helt saknar förbränningsmotor och endast drivs med elmotorer gör bussen både mycket tyst och helt vibrationsfri. Toyota planerar för att över 100 bussar ska vara i trafik i samband med att Tokyo arrangerar OS och Paralympics år 2020.