Nu är världens första helt vätgasdrivna Bus Rapid Transit (BRT)-linje på gång. Busstillverkaren Van Hool har fått i uppdrag att leverera åtta vätgasdrivna, 18-meter långa ledbussar, som ska tas i trafik 2019 i franska staden Pau.

Pau1Linjen blir inte bara världens första vätgasdrivna BRT-linje utan också den första reguljärt trafikerade linjen med bränslecellsbussar i Frankrike.

Den nya BRT-linjen är en del av ett stadsutvecklingsprojekt som bland annat syftar till att förnya staden och dess allmänna ytor på ett hållbart sätt. Hela energikedjan för bussarna ska vara fossilfri. Vätgasen produceras på plats med grön, lokalt producerad el. Ett dotterbolag till det franska energiföretaget Engie svarar för bygge och drift av tankstationen för bussarna.

Enligt busstillverkaren Van Hool är bussarna för Pau först ut med att integrera bränslecellsteknologin som energikälla i en BRT-buss. Bussarna får en kapacitet på 125 passagerare och en räckvidd på 300 kilometer på en tankning. Själva tankningen uppges ta cirka tio minuter.