Storsatsningar i Kina och Japan, försörjningstrygghet i energisystemet och synergieffekter på den lokala arbetsmarknaden var några av de områden som lyftes på Almedalsveckan under årets Arena för vätgas och bränsleceller på temat Fossilfri transportsektor.

Sessionen modererades av Björn Aronsson, Vätgas Sverige som även inledde med att ge en utblick på potentialen och drivkrafterna bakom elfordon med bränsleceller.

Bränslecellsfordon tankas med vätgas på några få minuter och skapar sedan sin egen elektricitet under färd med hjälp av en bränslecellsstack. Bilarna går ca 50-80 mil på en tank (oberoende av utomhustemperatur) och deras enda utsläpp är ren vattenånga. Fordonsslag med bränsleceller ökar och inkluderar nu även tåg, bussar, lastbilar, färjor och arbetsfordon.

Mats Lundberg, Sandvik Material Technology ringade in vätgasens fördelar för transport under rubriken ”The Case for Hydrogen”.

– Med vätgas som drivmedel är du inte beroende eller begränsad av någon annan, du kan hålla i din egen produktion, sa Mats Lundberg.

Efterfrågan av fossilfria fordon ökar i snabb och stadig takt, inte minst i Asien där enbart fordonsflottan i New Delhi ökar med 30 000 per vecka.

– Vi har baserat vår affär på det. Just nu är det batterier men om några år är det bränsleceller som gäller, sa Mats Lundberg.

Flera av talarna återkom till den stora marknad för elbilar med bränsleceller som nu växer fram i Kina, Japan och Indien.

– I Kina fasas stödet till batteribilar ut och stöd till bränslecellsbilar fasas in, ett stöd som motsvarar ca 300 000 kr per bil. Vi kommer att se att Japan och Kina tar ledningen, sa Per Wassén, PowerCell Sweden.

Henrik Ljungcrantz, Impact Coatings, lyfte hur Kina prioriterat bränslecellsfordon i den statliga femårsplanen 2016-2020:

– År 2020 ska två miljoner fossilfria fordon finnas i drift i Kina. Sju miljoner fordon av alla nytillverkade bilar ska vara fossilfria år 2025. Jag kan känna en frustration över att det drar i Kina och övriga världen, men i Sverige verkar det stå helt stilla. Sverige och Europa behöver öka på satsningen på bränsleceller för att inte hamna efter.

Riksdagspolitiker Rickard Nordin från Centerpartiet stod näst på tur som talare och kommenterade jämförelsen med Sveriges satsningar:

– Vi är inte Kina – vi har en marknadsekonomi och inte planekonomi. Men med dessa förutsättningar är jag idel öra. Vätgas är mycket av en möjliggörande.

Björn Aronsson, Vätgas Sverige efterlyste en satsning från politiker på nationell nivå och ställde frågan varför enbart lokala politiker vågar satsa. Rickard Nordin svarade med att problemet i ett nötskal är att det är ingen som tar lead.

– Frågorna är upphackade mellan olika utskott och det är ingen som tar incitament. Det är grundproblemet och det kommer att ta tid. Men det finns saker som vi behöver pinpointa lite extra och där ligger vätgasen med och Power to Gas, sa Rickard Nordin.

Maria Malmkvist, Enerigas Sverige satte fokus på exportmöjligheterna som en satsning på innovationsföretag ger och försörjningstrygghet som uppstår när man håller i sin egen produktion.

– Vi får en försörjningstrygghet inom energisystemet med bränsle som är lokalt producerad. Då hamnar vi inte i en situation där vi får problem med import av bränsle.

Anders Lundell, Sandvikens kommun berättade om de bonuseffekter som uppstått sedan Sveriges fjärde vätgastanksation invigts där i vintras.

– Satsningen på Sandviken Pure Power har gett otroligt mycket uppmärksamhet och synergieffekter. Det har gett en medvetenhet i vårt lokala samhälle varför vi ska jobba med denna typ av teknik. Små och medelstora företag i Sandviken kontaktar oss och vill också vara med. Vi ser till och med förändringar i vad bilförsäljarna annonserar om i lokaltidningen, nu är det annonser för elbilar.

Tankstationen i Sandviken är redan från början dimensionerad för tyngre fordon. Nu finns planer på att utöka bränslefordonsflottan med bussar och avfallsbilar med bränsleceller och att använda vätgas för hållbarhetssäkrade sjukhus. Anders Lundell avslutade med en uppmaning till kommuner runt om i landet:

– Våga ta steget, det kommer så mycket positivt till följd av det här.

Arena för vätgas och bränsleceller arrangeras i samarbete med Axator, Energigas Sverige, Impact Coatings, Mariestads kommun, myFC, PowerCell Sweden, RE8760, Sandvik, Sandvikens kommun, Siemens och VänerEnergi.