/, Bränslecellsfordon, Flyg/Världens första fyrsitsiga bränslecellsflygplan

Världens första fyrsitsiga bränslecellsflygplan

Nu testflyger DLR (Tysklands forskningscentrum för luft- och rymdfart) sin fyrsitsiga HY4. Flygplanet består av två kroppar som förbinds med en vinge där motorn med bränslecell sitter i mitten.

Konstruktionen med två sammanbundna flygplanskroppar har tidigare bland annat använts av Scaled Composites för att lyfta SpaceShipOne, men är inte vanlig för denna typ av flygplan i övrigt. Projektet är ytterligare ett steg på vägen mot DLR:s ambition att ta fram ett regionalt flygplan som kan konkurrera med jet och turboprop för transporter i Europa med 50 passagerare. Redan 2009 flög DLR en tvåsitsiga variant, efter detta steg är nästa ett 6- till 8-sitsigt flygplan följt av målet med 50 passagerare.

Vätgas Sverige kommenterar:
Trycksatt vätgas har använts i den förra och nuvarande variant, men huruvida det blir trycksatt eller kyld, flytande vätgas i nästkommande flygplan framgår inte. Redan på 80-talet flög Sovjet med flytande vätgas i jetmotorer (Tu-155), men i detta projekt är alltså målet att använda bränsleceller och elmotorer, vilket även har potential till betydligt mer omfattande redundans är dagens system med turbiner vid varje motor. HY4 har även ett litium-jonbatteri på 21 kWh som hjälper till vid start och stigning. Motoreffekten är 80 kW och marchhastigheten 145 km/h och räckvidden 750-1500 km, maxstartvikten är 1500 kg. I storleksordningen är detta liknande specifikationer som för tillgängliga fyrsitsiga privatflygplan.

Projektet utfördes av DLR tillsammans med flygplanstillverkaren Pipstrel, bränslecellstillverkaren Hydrogenics, universitetet i Ulm och Stuttgart flygplats.

2018-12-20T11:13:10+00:002016-10-04|Analys, Bränslecellsfordon, Flyg|