//Toyotas dotterbolag Hino har börjat testa en bränslecellsbuss i linjetrafik

Toyotas dotterbolag Hino har börjat testa en bränslecellsbuss i linjetrafik

Bränslecellsbussen använder två bränslecellsstackar av den modell som sitter i serieproduktionsbilen Toyota Mirai, samt 8 vätgastankar från, även dessa från Mirai. Testen påbörjades 9:e januari i Toyota city. Precis som Mirai ska bussen kunna förse byggnader med el från bränslecellen om strömavbrott uppstår.

Vätgas Sverige kommenterar:

Toyota har länge kommunicerat att en buss från HINO ska börja levereras 2016. De verkar vara på spåret med detta med denna första testlinje. Livslängden i bussar är betydligt mer kritisk i bussar än i bilar då en buss kan användas 4000 h per år, vilket gör att livslängden för en bilstack för vara 2-2,5 år. Hur detta ska lösas diskuteras inte från Toyota, men det mest rimliga om de är fast beslutna att använda bilstackar är att helt enkelt byta ut dem efter denna tid.

Att använda serieproducerade stackar kan ge betydande kostnadsfördelar för Hino, det ska bli intressant att se hur bl.a. Ballard, Hydrogenics och UTC Power reagerar på detta till 2016. Toyota får förmodas ha testat bränslecellstackarna från Mirai utförligt innan de lanserade denna, vilket är hoppfullt för den i bussbranschen kritiska tillgängligheten.

2016-03-15T10:11:29+00:002015-01-21|Bränslecellsfordon|